22 otázek a odpovědí kolem jídla a cvičení

  1. Musím se vzdát při hubnutí čokolády?

Přemýšlet hned na začátku, čeho se musíš vzdát, namísto soustředění se na to, co všechno získáš, je první krok k neúspěchu. Samozřejmě, že si nemusíš odpírat sladkosti do konce života. Ale v prvních fázích hubnutí nemají mít tyto nezdravé věci v jídelníčku žádné místo.

  1. Je bezlepková dieta pro mne vhodná?

Není nutné se vzdávat lepku, pokud nejsi na lepek intolerantní a nejsi alergik. Naopak. Nejlepší cesta, jak si alergii na lepek vytvořit, je vyřadit ho ze stravy. Vyřazení lepku ti nesníží váhu. To dokáže jen kalorický deficit, který vytvoříš z celkového jídelníčku.

  1. Musím jíst sacharidy pouze dopoledne?

Ještě dnes spousta lidí věří, že sacharidy by se měly konzumovat zcela a jen dopoledne. Každý jsme jiný. Někomu sacharidy vyhovují celodenně, někomu převážně večer, jelikož se mu po nich lépe usíná (ano, sacharidy skutečně mohou některým lidem způsobit "útlum"), někteří preferují zcela přirozeně zařazení sacharidů ve stravě spíše v dopoledních hodinách, jelikož pak nemají večer chuť na sladké. Sama pozoruj, jak ti jejich rozložení bude vyhovovat.

  1. Co je lepší, jíst 3x denně větší porce nebo 6x denně menší?

Jsem pro méně časté větší porce. Dodají pocit sytosti a člověk se pak cítí víc v psychické pohodě. Na hubnutí však nemá vliv, kolikrát denně jíš, ale kolik kalorií přijmeš za celý den.

  1. Snědla jsem na oslavě spoustu chlebíčků, koláče a tyčinky. Druhý den jsem měla o 0,5 kg méně. Jak to?

Tělo neumí pracovat s kaloriemi v časovém horizontu pár hodin. To, co jsi snědla předešlý večer, se na váze a na pocitu "ty kalhoty jsou mi nějak těsnější" objeví až za pár dní.

  1. Kdy je nejlepší cvičit?

Nejlepší je cvičit. Tečka. Jestli je to ráno, odpoledne nebo večer, je jedno. Pohyb je celkově pro tělo vítaný kdykoli. Neomezuje se na konkrétní hodinu. Někteří tvrdí, že by se nemělo cvičit pozdě ve večerních hodinách z důvodu možného nabuzení organismu, což může způsobovat problémy při usínání. Jiné studie tuto teorii vyvrací a tvrdí, že je tomu právě naopak, cvičení navodí pohodu a spánek zkvalitní. Zřejmě si sama budeš muset vyzkoušet, kdy tobě samotné bude cvičení vyhovovat.

  1. Mám neustále hlad a chuť k jídlu. Co dělám špatně?

Je dost možné, že se odbýváš malými porcemi, nebo tvé jídlo neobsahuje potřebné množství důležitých makroživin. Častý pocit hladu a chutě k jídlu vyprovokuje samotná konzumace sacharidů. Nebo naopak jejich absence ve stravě. Dohlédni na složení včetně "čistoty" potravin.

  1. Je pravda, že žvýkání žvýkačky zahání hlad?

Mohlo by se zdát, že žvýkačka zažene chutě k jídlu. Pravdou je, že žvýkání podporuje nadměrnou produkci slin a s tím je spojena potřeba poohlížet se po jídle. Sliny zkrátka chuť k jídlu podporují, než že by ji zaháněly.

  1. Zhubla jsem jen pár centimetrů přes stehna a bříško, ale váha se nehnula. Co dělám špatně?

Pokud se objemově zmenšuješ, neděláš nic špatně, naopak. Vše jde správnou cestou. Číslo na váze neber příliš v potaz. Cílem je se objemově zmenšovat :)

  1. Je lepší cvičit hned ráno na lačno?

Každý preferuje cvičení po ránu jinak. Někdo raději po snídani, aby se vyhnul slabosti a při tréninku podal výkon, někomu vyhovuje spíše na lačno, aby mu nebylo špatně z jídla, které do sebe po ránu nasoukal. Ať tak či onak, vždy je pro tělo lepší cvičit náročné tréninky až po jídle, aby mělo dost energie na výkon a s tím ruku v ruce podpořilo progres. Pokud bys ráno chtěla vyběhnout, ale nijak to fyzicky nepřehánět, je možné tak učinit i na prázdný žaludek. Z hlediska spalování tuku jsou výsledky shodné. Jde jen o osobní preferenci, co tobě bude vyhovovat.

  1. Je pro mne dobré běžné tmavé pečivo?

Pečivu se není třeba vyhýbat, ale ani není dobré ládovat se jím od rána do večera. Tmavé pečivo bývá často zbarveno karamelem, je proto nutné u takového pečiva zpozornět a přečíst si složení výrobku.

  1. Kolik gramů bílkovin mám denně sníst?

Trápit se gramáží hned na počátku mi přijde jako silné kafe, ale pokud stojíš o konkrétní čísla, doporučuji od 1-1,5 g bílkovin na 1 kg váhy pro ženu. Když do své stravy zařadíš vždy nějakou bílkovinu, není třeba si touto problematikou dělat těžkou hlavu.

  1. Potřebuji zhubnout hlavně přes bříško. Jak to mám udělat?

Žádnou část těla nezhubneš tak, že na ni budeš dokolečka cvičit. Tuk se hubne skrze stravu a tělo si jej systematicky bere po celém těle, nikdy ne z konkrétního místa, které se nám hodí nejvíc. Chce to trpělivost, správně jíst, cvičit na celé tělo a vyčkat, než se tělo rozhodne jít zmenšit tukové buňky v té partii, o kterou nám jde především. Ironicky chceme vždy zhubnout nejvíce tam, odkud jde tuk jako poslední :)

  1. Proč při menstruaci vždycky přiberu, i když si jídlo hlídám?

Během menstruace se nevážím. Nikdy. Tělo je totiž schopno zadržet i dva kilogramy vody. Po menstruaci se tělo této váhy zase bez jakékoli námahy zbaví. Ani ty se nevaž při menstruaci, je to demotivující a ženy často v této době začnou hloupnout se stravou a své snahy si pokazí.

  1. Trápí mě celulitida na stehnech a zadečku. Jaké cviky dělat, abych se jí zbavila?

Celulitida trápí i velmi štíhlé ženy. Jde o málo prokrvenou oblast a vesměs pomáhají pravidelné masáže. Výsledku dosáhneš ale také bez nich. Jsem jednou z těch, kterou celulitida dost trápila, ale správnou volbou potravin a pravidelným cvičením se mi s ní podařilo zatočit. Samozřejmě, nikdy nezmizí a čeká pod povrchem jako spící sopka. Moje rada zní, cvič. Cvičení prokrvuje celé tělo a na zmírnění celulitidy rozhodně pomáhá.

  1. Jak dlouho po tréninku můžu jíst a co?

Záleží na tom, jak tvůj trénink vypadal a jak byl dlouhý. Já se po 20-30 minutách HIIT tréninku hned do jídla nehrnu, ale v rozmezí 45-60 minut po něm si dám menší jídlo se zastoupením bílkovin i sacharidů. Většinou mi v této době i vyhládne. Chodíš-li na hodinový trénink do posilovny nebo kruhový trénink, můžeš dobu menšího jídla po cvičení zkrátit. 

  1. Je lepší cvičit krátkou dobu každý den nebo delší dobu méně dní v týdnu?

Jsem si jistá, že výsledky budou tak i onak. Důležitá je pravidelnost.

  1. Po cvičení mě při chůzi bolí kolena. Co dělat?

U začátečníků je tohle velmi častý problém. V první řadě může jít o nezvyk, tedy o zvýšenou zátěž jak na kolena při cvičení, tak i na všechny klouby v těle. U kolen bývá častou chybou nesprávné provedení cviků. 

  1. Chci začít cvičit, ale nevím kde začít? Co je pro mne nejlepší?

Vyber si cvičení, které tě bude bavit. Silový trénink je to nejlepší, co můžeš zvolit, ale finální výběr je zcela na tobě. Nezapomeň, že z 80 % jde především o jídelníček. Štíhlá těla se dělají v kuchyni :)

  1. Druhý den po tréninku mě bolí svaly a nemohu ani chodit. Na jak dlouho si mám dát volno?

Ačkoli tě bude bolet každý sval na těle, necvičit a nerozhýbat postižené části ničemu nepomůže. Naopak, další den tě svalstvo bude bolet snad ještě více. Lehčí trénink, strečink nebo jóga pomohou do bolavých míst ve svalech napumpovat díky prokrvení výživu, která onu bolest zmírní. Přijmi ve stravě více bílkovin a uvidíš, že si tělo s těmito trhlinkami ve svalech, které tak bolí, brzy poradí.

  1. Jím zdravě, ale mám neustále dost nafouklé břicho. Čím to může být?

Některým lidem způsobuje nadýmání kombinace ovoce a zeleniny v jednom jídle. Může jít také o nadměrné množství konzumace bílkovin. Někdy však nemůže za nafouklé bříško strava, ale také stres a nervozita. Zamysli se, zda právě to nemůže být i tvůj problém.

  1. Kolik kalorií spálím při půlhodinovém cvičení?

Na to ti neodpovím, i kdybych moc ráda. Spálené kalorie při jakékoli aktivitě dokáže zhruba spočítat pulsmetr, ale i tehdy je nutné zadat do přístroje potřebné informace. Patří sem pohlaví, věk, váha a výška. Někdy se uvádí i procentuální poměr svalů a tuků v těle. Záleží také na tom, kolik energie do cvičení vložíme nebo jak jsme na tom s kondicí. Trénovanější člověk spálí u tréninku pro začátečníky mnohem méně kalorií, než samotný začátečník. Rozdíly mohou být obrovské i v samotném měření. Soustřeď se na výkonnost a nelámej si hlavu s tím, kolik kalorií spálíš. Je to stejné jako s váhou. Údaje bývají nepřesné a často člověka demotivují. Cvič pro pocit z dobře odvedené práce, ne pro čísla :)