Jíst do komfortního nasycení

Napsala: Kristina Čechová

Tento výraz jsem viděla v jedné zahraniční diskuzi a strašně se mi líbil. Jíst tak, abychom se cítili příjemně nasyceni. Ne moc, ne málo. Já osobně neuznávám "moderní" metodu stravování jíst často malé porce. A to proto, že mozek člověka nemůže logicky zaznamenat skutečnou nasycenost, když toho málo sní. Podvědomě to člověku nestačí, neustále myslí na další jídlo a když už se k němu dostane, má nutkání se najíst víc než předtím, aby utišil onen podivný neklid. Daleko smysluplnější mi přijde naučit se vnímat, kolik je pro každého z nás to "akorát". 

Jenže to v dnešní době mnohým vůbec nejde. Nejchytřejší tvor planety zapomněl, jak cítit komfortní nasycenost. Nepozná to na sobě. Přestože "i kráva ví, kdy má dost" (to s oblibou říkával můj tatínek) a poznají to na sobě i malé děti. Nevím, jak dalece jste vy sami schopni vnímat vlastní tělo a komunikovat s ním. Množství jídla a kvalita jídla je totiž pro zdravý život to nejzásadnější. Předčí to i pohyb. I když i ten má zajisté nediskutabilní množství benefitů pro tělo :) 

Takže co je moc a co je málo?

Můžete si na sobě vyzkoušet jednoduchou metodu. Pokud nemáte hlad zhruba 4 hodiny po posledním jídle, jíte akorát. Máte-li hlad už po dvou hodinách, jíte málo. Pokud ani po 6 hodinách necítíte hlad a máte stále pocit, že trávíte, pak jste měli nějaký bezva oběd u babičky, která vám naložila na talíř tak za dva, že? :) Taky ty momenty znám a tělo pak tráví strašně dlouhou dobu a opravdu cítím, že to tělu vůbec nedělá dobře! 

Zkuste se pár dní "pozorovat". Komfortní nasycenost se dá naučit. Stačí jíst vědomě, nedělat u jídla dalších sto věcí, a jíst "pohodovým tempem". Při jídle by se závodit nemělo :)